מחלת עיניים קרטוקונוס

מהי מחלת העיניים קרוטוקונוס?

קרטוקונוס היא מחלת עיניים הפוגעת בקרנית ומעוותת אותה באופן הדרגתי הגורמת  לירידה באיכות וחדות הראייה. השינוי הנגרם בצורת הקרנית משנה את צורתה כך שבמקום צורת הכיפה המוכרת, מקבלת הקרנית צורת חרוט ומכאן שמה בעברית "קרנית חרוטית. השינוי במבנה הקרנית פוגם ביכולת הקרנית להעביר את התמונה הנשקפת וגורם להטיה בזווית הראייה (צילינדר) שהולכת וגדלה עם הזמן ללא טיפול הולם. מחלת הקורוטוקונוס  איננה גורמת לעיוורון אך עשויה לגרור פגיעה משמעותית באיכות הראייה. במידה והמחלה מתדרדרת ואינה מטופלת עשויות אף להופיע צלקות בקרנית בעין שעלולות לגרום אף להחמרה חמורה יותר באיכות הראיה.

מחלת הקרטוקונוס מתפתחת בדרך כלל בשנות העשרה בקצב משתנה בין מטופל אחד לשני ועשויה להמשיך להתפתח עד לשנות השלושים. מחלת הקורוטוקונוס מושפעת מגורמים שונים חלקם תורשתיים וחלקם דלקתיים ומכאניים (גירוד בעיניים). חשוב לדעת כי המחלה נפוצה גם במדינות הנושקות לאגן הים התיכון וישראל כמובן ביניהן. שימו לב – לא ניתן למנוע את הופעת המחלה וידוע כי שפשוף עיניים אצל המטופל עשוי להחמירה ולזרז את התקדמותה.

מהם הסימפטומים הנפוצים למחלת הקורוטוקונוס?

טשטוש ראייה.

הילות אור סביב דמויות בוהקות.

שינוי "במספר" המשקפיים.

התפתחות צילינדר וקוצר ראיה.

ההמלצה הרפואית שלי כרופא עיניים מומחה – במידה והבחנתם בגיל צעיר באחד מהסימפטומים הרפואיים שהזכרתי אני ממליץ לפנות במהרה לבדיקת עיניים על ידי רופא ואבחון רפואי  על ידי רופא עיניים מומחה, כך שניתן יהיה לטפל רפואית בבעיה מבעוד מועד ולפני שתתרחש החמרה במצב הרפואי.

כיצד מאבחנים את מחלת העיניים קורוטוקונוס?

האבחון הרפואי המדויק של מחלת הקורוטוקונוס ייערך על ידי רופא עיניים הכולל לקיחת היסטוריה רפואית, הרגלים, בדיקת מיפוי הקרנית (צילום פני השטח) פנים קדמיות, אחוריות ופיזור עובי קרנית. רופא העיניים יערוך בבדיקת מיפוי קרנית באמצעותה ניתן יהיה להבחין בצורת החרוט של העין המאפיינת את מחלת הקורוטוקונוס. באמצעות מיפויי קרנית חוזרים ניתן יהיה לעקוב רפואית אחר התקדמות המחלה. במידה ובעיית הקורוטוקונוס אינה מתקדמת ישנו צורך בהתערבות ניתוחית בצורת קרוס לינקינג.

מהם הטיפולים הרפואיים בקורוטוקונוס?

במחלת הקרטוקונוס ניתן לטפל במגוון טיפולים רפואיים המשתנים בהתאם למאפייני המחלה.

משקפיים

עשויות לתקן בצורה מספקת את הראיה בשלבים המוקדמים של הקרטוקונוס כאשר עיוות הקרנית אינו משמעותי דיו. בשלבים מתקדמים יותר היכולת של המשקפיים לתקן את הראיה אינו מספק ואז עדשות מאוד קשות, סקלריליות או סמי-סקלרליות מסוגלות לתת תוצאה טובה יותר באיכות וחדות הראיה.

ניתוח להשתלת טבעות בקרנית

ניתוח בו רופא העיניים משתיל טבעות לקרנית שתכליתן לעצב את צורת הקרנית לצורה סדירה יותר. תוצאות ניתוח זה לעיתים לא צפויות במידת ההצלחה בתיקון איכות וחדות ראיה. אולם ניתוח זה כן יכול לעזור במידה משמעותית בהתאמת עדשות מגע למטופלים שעדשות מגע לא ניתנות להרכבה.

ניתוח להשתלת קרנית

במקרים מתקדמים מאוד של מחלת הקורוטוקונוס קיימת האפשרות לביצוע ניתוח להשתלת קרנית. ניתוח השתלת קרנית  נערך במצבים של התפתחות מחלת הקורוטוקונוס העשויה להביא לצלקות, עכרויות ועיוות בקצה המבנה החרוטי  בעין שתגרור פגיעה ותחסום את ציר הראייה. מצב כזה יחייב ניתוח השתלת קרנית של השכבות העליונות של השתל הנקרא DALK או החלפת של כל שכבות הקרנית המוכר בשמו PKP .

ניתוח הקרוס לינקינג

"Cross Linking"  כאשר מחלת הקרטוקונוס מחמירה תחת מעקב מסודר אצל רופא העיניים אזי יש לעבור ולבצע  ניתוח רפואי  בשם קרוס לינקינג. ניתוח הקרוס לינקינג הינו חדשני יחסית המאפשר טיפול יעיל ובטוח לעצירת ההתקדמות וההיחלשות של הקרנית הנגרמת כתוצאה ממחלת הקרטוקנוס. לניתוח  זה אחוזי הצלחה גבוהים למדי. ניתוח זה בפרוצדורת הקרוס-לינקינג- "Cross Linking" אורך  כ-45 דקות (תלוי בפרוטוקול) ומבוצע על ידי רופא עיניים ברוב המקרים בהרדמה מקומית. במהלך הניתוח, מזליפים את הוויטמין ״ריבופלאבין״ (וויטמין B2) על פני הקרנית בעין וכך גורמים לספיגה שלו בעומק הקרנית בעין. לאחר ספיגה מלאה של הוויטמין מקרינים את הקרנית של העין באור אולטרה סגול. שילוב של שני האלמנטים הללו מייצרים תגובה הגורמת לחיזוק הקרנית בעין ועצירת קריסתה.

חשוב לדעת שניתוח הקרוס- לינקינג "Cross Linking" אינו מרפא את מחלת הקרטוקונוס אלא עוצר ומעכב את התקדמותה. לכן, חשוב לבצע אותו בשלבים מוקדמים של המחלה ובטרם נוצרה פגיעה משמעותית בקרנית.  פרוצדורת  הקרוס-ליקינג  נערכת על ידי רופא עיניים ונחשבת קלה ובטוחה ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

ייעוץ רפואי לאבחון מחלת העיניים קורוטוקונוס

אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר ולתאם בדיקת אבחון רפואי שתאפשר לגלות בהקדם האם אתם סובלים ממחלת הקרטוקונוס וכדי שאוכל להעניק לכם את הטיפול הרפואי המקצועי, המיטבי והמיידי שיטיב עם מצבכם וימנע החמרה.

ד"ר אורן גולן רופא עיניים טיפול ואבחון מחלת העיניים קורוטוקונוס

ד"ר אורן גולן מומחה ומנתח בכיר בניתוחי קטרקט וקרנית, רפרקציה - לייזר להורדת משקפיים,  פטרגיום, טיפולים במחלת הקרטוקונוס, וניתוחי קרוס לינקינג. לאורך השנים צבר ד"ר גולן ניסיון כירורגי רב בארץ ובעולם. ביצע התמחות על במחלות קרנית, קטרקט, לייזר להורדת משקפיים באוניברסיטה של דרום קליפורניה, ארה״ב. לצד תפקידו כמנתח עיניים בכיר במרכזים רפואיים מובילים בישראל השתתף  במשלחות רפואיות הומניטריות להודו, שם ביצע ניתוחי עיניים בקרב מעוטי יכולת. בנוסף, פרסם ד"ר גולן שורה של מאמרים רפואיים מקצועיים בנושא רפואת עיניים וניתוחי מקטע קדמי בכתבי עת בינלאומיים והוא אף מכהן כחבר בוועדת ביקורת עמיתים בירחון הבינ"ל הנחשב Journal of Refractive Surgery.

ד"ר  אורן גולן מקבל קהל באופן פרטי בעיניים מדיקל שבמגדלי עזריאל בתל אביב (המגדל המשולש), במדיקל השרון בכפר סבא ובתיאום מראש ובמקרים מיוחדים גם בקליניקה פרטית בתל מונד. ד"ר אורן גולן בעל הסדר עם חברות הביטוח המובילות: הראל, כלל, הפניקס, מנורה, איחוד ישיר ואיילון ולקוחותיהם נהנים מסבסוד מלא.